Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera...
Kongsi lagi bab Jekrod OTR edition pula...setelah 4 tahun mengkaji,membuat,menguji di jalanan sejauh yg mungkin..Paling jauh pernah test keupayaan Jekrod ini dah sampai Hatyai Thailand dari Port Dickson ulang alik full trotel hanya berhenti di setiap RnR untuk mengisi minyak dan menerus kan perjalanan semula...Alhamdulilah apa yg dibuat nampak keberkesanannya...dan speeding 9k-10k RPM 160-180 Km/h yg x disangka mampu memberi daya tahan terbaik...sampai thailand shj...1st cek minyak hitam...owh.. x kurang langsung...cek coolant...still penuh...minyak petrol baru isi rm 35 shj dari p.d sampai Hatyai(bohong ke??? kami jer yg tahu)...Saya share sikit spec nya...
Spec yg dibuat jarak jauh menggunakan Jekrod Edition ni...
Jekrod Faito 4mm
Blok 63mm brand Shark
Head Cms 19/22 Porting
Carb Tzm Ori Kedai (mj 185/pj 30)
Camshaft Cms
Spring Valve Cms
CDI Brt Dual Band
Ekzos YY Pang
Spoket 16/30
GearBox Cms 1,2,4(21T)
4T 20w/50
Coolant Yamaha
(mcm spec racing kan tapi ini la hakikatnya yg diuji jarak jauh)
Ada yg kata tak tahan la itu la ini la...nti enjin pecah la...mcm2 cerita lagi yg mengerikan...tak nafikan...sbnya mudah...mcm mana mereka buat dan ilmu cukup atau main taram...kalo ilmu nya cukup...mmg king motor tu..king bukan sb laju shj..tp ketahanan yg diambil kira...laju tak tahan x sampai thailand brader...crank std pun boleh pecah enjin der kalo ada yg x betul...kdg2 bukan salah pomen...mgkin material prob atau pun rider x dpt baca mesin utk menunggangnya...main taram la sng citer...huhuhu..Rekod kami ada yg 2 tahun belum bukak enjin tukar rod lagi sb jaga minyak hitam yg baik...hanya yg ada tukar piston shj sb material ring dah haus...dah tak padat kompres nya...
Ok la...itu citernya yg lepas..
Jekrod ini apa?
Jekrod ialah mengubah kedudukan pin pada crank...ikut la nk ubah berapa tinggi...1mm ke 2mm ke 4mm ke atau berapa mm ikut suka la...bila dah diubah secara tak langsung kuasa tork akan berubah kerana stroke dh berubah...
Di pasaran skrg ada yg menjual Jekrod2 yg dah siap...tinggal plug n play shj...seprti:Faito,Shark dll brand yg ada...Soalan?? Boleh pakai ke...Tu citer kat atas...huhuhu
Jekrod ini juga ada yg buat custom...hantar la foundry nk buat...mcm mana nk buat?/...bg yg pakar buat...hehehe..
Kelebihan bila kita pakai jekrod...kompom la power... pulas pergi pulas pergi motor tu.
Kelemahan atau Kekurangannya pula ialah...Org tak ada duit nk buat...huhuhu
Boleh pakai hari2 ke??? kan dah kata atas tu rekod kami 2 tahun x bukak enjin lg.
THE POWER OF LC135
Mcm mana cara pasang Jekrod OTR ni???
Bersambung nti edit lg...idea hilang..hehehe
crankshaft faito jet 4mm lc135 kalau pakai rod klx150, rod klx150 tu perlu otter apa tak
ReplyDeleteperlu boss...kena lay crank skit
DeleteBos kalau jet 4mm berape panjang rantai timing kena pakai..98L ok ke untuk 4mm
Delete98L okay dah tu.
DeleteGrensap c70 masuk rod ex5 dream boleh ke?
DeleteRod tak perlu otter...crank yg perlu di Lay kan...jika tidak..akan tersangkut di crankcase sisi
ReplyDeleteRod tak perlu otter...crank yg perlu di Lay kan...jika tidak..akan tersangkut di crankcase sisi
ReplyDeleteBerapa modal nak buat ni?
ReplyDelete3k
Deletekalau saya skrng ni spec 62mm just nak tambah jetrod ja, agak ii brpa bajet ?
DeleteBerapa modal nak buat ni?
ReplyDelete3k atas kalo dari mtr fully std
Delete3k atas kalo dari mtr fully std
Deleteassalamualaikum... masa ride tu, meter 160-180km/h.. badan dlm keadaan mcmana? tegak atau tunduk?
ReplyDeleteTunduk skit
DeleteTunduk skit
Deleteassalamualaikum... masa ride tu, meter 160-180km/h.. badan dlm keadaan mcmana? tegak atau tunduk?
ReplyDeleteBro..sya nk tnya..spec untuk jetrod 2mm ..lc 5speed.. apa lagi yg perlu dibuat selain head dan blok??
ReplyDeleteCamshaft dan compression ratio yg betul
DeleteNk tnya bro...tukar rod japan brapa lama bleh bertahan..??
ReplyDeleteIkut atas pemakaian...selalunya 2 tahun dh kira lama...
DeleteIkut atas pemakaian...selalunya 2 tahun dh kira lama...
DeleteAssalamualaulikum nak tanya.. moto sya standard kilang.. so sya nk buat spec 65 tak jek boleh kn..
DeleteBro bole bagi resepi untuk rxz x
ReplyDeleteResepi kat bengkel
DeleteResepi kat bengkel
DeleteBro resepi blok fz 57mm,crankshaft faito 5mm tambah gasket ikot size panjang mm,carb lcv1 dah lay abis,cam uma...ni untuk set2 konvoi je..ada nk kne tambah lagi x bro?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
Deleteslm nk tnye skit ni...mtr selalu pech la gasket. dh bnyak kli skim ttap pecah...mcm mna nk wat?
Deletemtr spec-jetpin 30mm
siap balut
siaz blok 68mm
Bro..kalau jekrod starter elektrik bole pakai ke?
ReplyDeletebro nk tny sy nk buat block cms 63 dgn crankshaft faito jack 4mm rod arata thn x? carb nsr 28mm..ekzos cj ipoh open
ReplyDeleteBoleh...pandai2 setting
DeleteBoleh...pandai2 setting
DeleteBro kalau jackrod 4mm spec 62, better pakai ekzos open or std, kalau open nak pakai manifold berapa
DeleteKalau jacked 4mm total jacked tambah 8 mm dr stroke 58.7 pg 66.7,blok 65mm cc jd 221.. Okjer pakai.. Compression ratio 12..head 24/22 cam custom..dyno bolehlaa dapat 30hp..carb uma34mm
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBro. Maaf la lari topik ni. Aq nak tnya bab blok la kan. Antara bnyk2 block yg jenis ceramic. Mana yg bagus selain jenama UMA? Dan blok mcm jenama MDS dengan RAPIDO SCK RACING tu ok ke?
ReplyDeleteboleh
DeleteBro kalau jack 4mm spec62 better pakai ekzos std ke open eh. Kalau open nk pakai manifold berapa
ReplyDeleteopen
DeleteBoleh tnya..boleh ke kalau jekrod (moto 4t)pakai pin dgn rod moto rxz(2t)boleh jln jauh ke sbb pin rod 2t x de lubang minyak hitam kan
ReplyDeleteabam...fz150i blh jekrod ke?jekrod utk ketahanan dan kelajuan mcm abam ckp tu...
ReplyDeletebro nak tnye klau jack rod nak pakai gasket ap eah?
ReplyDeletebro nak tnye klau jack rod nak pakai gasket ap eah?
ReplyDeleteBro...Skrg brand faito x ada lagi di pasaran dan susah dicari...brand apa boleh try dan sama mcm faito 4mm..kene ke tukar conrod jaguh utk blok 65 ketas kalau jekrod 4mm brand shark faito dan dll?...skrg spec 65 x1r carb rxz lay abis jdi 28mm..rod x tahan sbb 4s v1es
ReplyDeleteKalau nk bnding ngn ori dn aftermarket baik ko guna ori crank punya...just jekpin jer sbb kelebihan ori lgi tahan dri racing
DeleteSekrang moto saya lc 5speed spec blok piston 63mm, jekrod 8mm, valve 19 22, carb uma 28mm, nak tnya camshaft apa yg cun utk spec macmni? skrng guna cam ikk tpi rse kurang sedap. dan dgn berat badan 110 kg. spoket 16 34 kira ngam tak agak2? cadang nak turun blkng 34. skrang ni pakai 16 37 nak turun lagi takut tak leh blah pulak moto jdinye
ReplyDeleteklu dash fuel injection bleh pakai ker jet rod ni..
ReplyDeleteAskum bos saya pkai lc 135 v1 saya pakai jetrod 4mm block 65 tapi bunyi knocking gasket saya pkai 4mm
ReplyDeleteAdakah saya perlu tambah gasket lg dekat block
Assalam.. Nk tnya lepas 2 tahun kna tukar jetrod ke?
ReplyDeleteSpec kt atas tu sesuai x buh kt belang 150
ReplyDeletesalam bos. tak nak sambung bab 8 ke?
ReplyDeleteCR set berapa bos?
ReplyDeleteAssalamualaikum. Nk tanya. Tu lc135 v1 ke v2? Lg 1, 180 tu meter motor ke gps?
ReplyDeleteAssalamualaikum. Buat kt bengkel mana tu?
ReplyDeletekalau yg bunyi ekzos berrrr tu .. nak kena jack rod jgak ke boss
ReplyDeleteKalau jack rod faito 4m head 19/22 kene pakai gasket 4mm ke ?
ReplyDeleteBro nk tanya,klu guna rod std dgn spec 65,thn x?head 22/24..
ReplyDeletetak tahan, rod std lc kecik, nnt rod goyang
DeleteBoss,dah jek rod 4mm block 65mm carb tzm corp pakai cam r3 uma..npe x pergi..ke kne pakai cam cms?
ReplyDeletesame la kite..mcm ade xpuas je kan..
DeleteBoss,nak tanye.cam esr,block 66,jet 4.berape ukuran di rokker arm??
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSalam bos klu lc jetrod 4mm gasket sekeping perlu ke tukar rantai kecik
ReplyDeleteAssalammu'alaikum.tumpang tnye otai² moto lc sye spec 65,Head 22/24.enjin bawah 6305 C5 sahaja n gearbox 4. sy teringin nk jetrod tapi moto sye setiap hari sy akan start prgi jejalan dekat²...Jadi nk minta pendapat Jet berapa MM yg sesuai tuk daily use cam sye..mohon sudi share ilmu
ReplyDeletespec 62 boleh pakai jetrod 6mm?
ReplyDeleteAssalam bossku... Klu jek 2mm spacer pulak nk kne pakai yg brape mm pnye... Harap dpt membantu ya. Tq
ReplyDeleteKalau jackrod 4mm..boleh lg tak pakai blok yg slip biasa?? Maksud sy slip yg takda tmbh 4mm 6mm dll
ReplyDeleteSalam bos..Minjet n palet jet berapa bos pakai...
ReplyDeletesalam..bang.sye pkai jackroad 4mm.. blok uma 63 head racing taikom carb tzm ..clutch hyper tangki air baru.spoket 1534..v2 2011 gps 140 je..tp laju je rs150 5 tiang api tggal.kenape ek..xdpat 160..ke 180ke..aduii klo boleh wsp syebang 0194402269 ilmu tu haha
ReplyDeleteAsalamualaikum. saya nak modi motor LC135 v1 4 speed.
ReplyDeletebagaimana padanan spare part yang sesuai dengan spec 62mm jet 4mm.....atau 6mm
1. 62mm jet rod 4mm....apa spec panjang Rod?
2. 62mm jet rod 6mm....apa spec panjang rod?
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBoss saya suda beli crankshaft lc jet8,timing chain nk pakai 100L ke 102L
ReplyDeleteLama betul Tak tgk blog Ni...boleh dtg ke Mendobut motorworks senawang
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteBro Klau kite jet 4mm blok kne tukar slip panjang tak.
ReplyDeleteKlau kne tukar brpe pnjang slip yg prlu kite gune
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBoss nak tanya rod std LC v1 panjang bpr MM? KALAU SY JEK ROD 4MM BPR PANJANG ROD YG DI PERLU KAN? Maaf sy baru main moto LC V1
ReplyDeleteKalau pakai block 74mm jeck 6mm rod pakai saiz berapa bagi pendapat sikit
ReplyDeleteAslmkm tuan nak tnya bila dh jek rod crankshaft perlu ke welding kat pin conrod
ReplyDeletenak tanya, bajet nak up spec lcv1 dari 57 ke 68 pastu jeck 8 modal dalam brapa ribu?
ReplyDelete