Wednesday, August 12, 2015

BAB 1- STANDART


BAB 1 –STANDART
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera...

Berkongsi pengalaman dan untuk buat rujukan
sentiasa pada LC 135...di harap ada manfaatnya...

Jap Jer Motorworks – Std tapi  nak power
(power kategori std/ sedap2 jalan)

Jap layan std dulu sebelum modi kaw kaw
... ramai yang bertanya macam mana yang
bersaiz bore 54 mm/head valve 17/19/carb 24mm
dan stroke 58.7mm tuuuu...tetapi  tanpa mengusik
enjin motorsikal ? nak power tapi xnak modi lebih2...
kebanyakkan yang bertanya ni adalah dari mereka
yang baru menggunakan LC terutamanya LC V2...
dan ada juga dari LC V1..ada yang mengatakan mcm
mana nak up lagi kelajuan dari hanya menunjukkan
 kelajuan 110kmh-120kmh (v2) or 140kmh (v1) ... 
ok jap jer membantu anda...

Macam mana nak lajukan lc std tanpa mengubah
 blok/head /carb???

Apa benda nak kena beli untuk tujuan itu???

Ada 3 cara yang anda boleh buat untuk bagi lc std 
jadi kelajuan dari biasa.. ada lagi banyak cara...
tapi masih mengekalkan keadaan std tu atau mengekalkan part2 std..

Skim head dan blok untuk mendapatkan copression ratio yg dikehendaki serta Gabungan camshaft yg berukuran Lift dan degree yang di edit utk meningkatkan kuasa pada 
enjin std anda  dgn perkara2 di bawah..

V1 – ekzos cut std, spoket set

V2 – ekzos (sama diatas), spoket set

V1/V2 – ekzos open, spoket set

Springvalve juga harus ditukar utk memberi input yg lebih baik..
Spring valve yg dilih tidak terlalu keras atau terlalu lembut.

Carburator harus di set semula utk menjana kuasa yg
terbaik dlm pembakaran.

Cdi juga perlu ditukar yg boleh menjana Rpm yg tinggi.
kerana Cdi Std hanya mampu menjana 8000 ke 8500 rpm shj..
mcm mana nk laju...tgk motor2 laju semua RPM nya 9k-12k 
utk motor Lc ni la...ini la yg dipanggil Cut Off...knp adanya Cut Off...
Sb nya mudah...tak nak bg enjin anda meletup sb penjanaan tiada kawalan.

Power ke dah buat mcm ni...Power la dari std tadi...Meter naik berapa???
Mesti la lebih dari apa yg ada pada std...bt dulu baru tau

Lain2 nak tambah...sila kan jika ada idea yg baik2...
lain pomen lain cara... ini std shj..leh la up meter korang...

Spoket ratio...

Spoket ratio pula apa yang sesuai utk lc std...
ikut  kesesuaian berat badan anda...senang jer rasa..
kalo gear 4 mcm gear 3 tu...maknanya kena turun lg mata belakang...

Contoh 39 turun 38...mcm tu la... dpn kebiasaannya xpyh 
tukar utk lc std baik v1 atau v2 5s...

Spoket belakang/depan = ratio (belakang bahagi depan)

Contoh :

16 35 = 2.19

16 36 = 2.25

16 37 = 2.31

15 35 = 2.33

16 38 = 2.38

15 36 = 2.4

16 39 = 2.44

15 37 = 2.47

Cdi

Cdi std anda boleh menjana sehingga 8000 rpm...
kalo nk tukar pakai Brt dual band pun ok dah...
Porting head utk layan std... ni ramai xpernah buat atau 
mungkin  ada yg tahu... porting bahagian minyak Dan 
asap sedikit ikut spec std...mcm mana tu..(kaedah rahsia)..hehehe..
nak bayar la.. penat fikir wooo...

Minyak hitam tolong la jaga...sb kata pakai 4t...

5 tahun leh tahan connecting rod mtr std ni...

Suggestion minyak hitam 10w/40 utk motor std...
tukar la setiap 1500km ikut meter kat mtr tu...


Spec ni utk kegunaan harian/Hiway use/Town use...
Bukan Track Use...Standart itu indah katanya.





7 comments:

  1. Bro yg cabut wayar pink tuu mcm ne?try bgy detail skit....

    ReplyDelete
  2. Kalo fz150 bole main cabut wire jgk ke nk buang cut off?

    ReplyDelete
  3. Kalo fz150 bole main cabut wire jgk ke nk buang cut off?

    ReplyDelete
  4. As salam...boleh mintak dietail pasal buang cut cdi stndrt

    ReplyDelete
  5. Bro nk tnya skit moto lc saya blh dikategorikn modifimasi exstreme .. Spec saya 65mm , head std porting spring valve @ camshaft jenama cms t2 , carb nsr 28 , ekzos open 32mm , jetrod 3mm , bearing engine skf c3 , gearbox 4 (21T) , spring/plate racing , cdi brt .. Spoket saiz (27/15) ... Untuk perlumbaan jarak dekat moto xde masalah .. Tetapi untk perjalanan jauh mesin agak sukar untk mndapat topspeed .. Ada msa knocking ..

    ReplyDelete
  6. Benelli rfs LE ,bagaimana utk buang cutoff Dan berapa upah utk buang cutoff standard, jenis deplhi. MT 05.2

    ReplyDelete