BAB 1 –STANDART
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera...
Berkongsi pengalaman dan untuk buat rujukan
sentiasa pada LC
135...di harap ada manfaatnya...
Jap Jer Motorworks – Std tapi nak power
(power kategori std/ sedap2 jalan)
Jap layan std dulu sebelum modi kaw kaw
... ramai yang
bertanya macam mana yang
bersaiz bore 54 mm/head valve 17/19/carb 24mm
dan
stroke 58.7mm tuuuu...tetapi tanpa
mengusik
enjin motorsikal ? nak power tapi xnak modi lebih2...
kebanyakkan yang
bertanya ni adalah dari mereka
yang baru menggunakan LC terutamanya LC V2...
dan
ada juga dari LC V1..ada yang mengatakan mcm
mana nak up lagi kelajuan dari
hanya menunjukkan
kelajuan 110kmh-120kmh (v2) or 140kmh (v1) ...
ok jap jer
membantu anda...
Macam mana nak lajukan lc std tanpa mengubah
blok/head
/carb???
Apa benda nak kena beli untuk tujuan itu???
Ada 3 cara yang anda boleh buat untuk bagi lc std
jadi
kelajuan dari biasa.. ada lagi banyak cara...
tapi masih mengekalkan keadaan std
tu atau mengekalkan part2 std..
Skim head dan blok untuk mendapatkan copression ratio yg dikehendaki serta Gabungan camshaft yg berukuran Lift dan degree yang
di edit utk meningkatkan kuasa pada
enjin std anda dgn perkara2 di bawah..
V1 – ekzos cut std, spoket set
V2 – ekzos (sama diatas), spoket set
V1/V2 – ekzos open, spoket set
Springvalve juga harus ditukar utk memberi input yg lebih
baik..
Spring valve yg dilih tidak terlalu keras atau terlalu lembut.
Carburator harus di set semula utk menjana kuasa yg
terbaik
dlm pembakaran.
Cdi juga perlu ditukar yg boleh menjana Rpm yg tinggi.
kerana
Cdi Std hanya mampu menjana 8000 ke 8500 rpm shj..
mcm mana nk laju...tgk
motor2 laju semua RPM nya 9k-12k
utk motor Lc ni la...ini la yg dipanggil Cut
Off...knp adanya Cut Off...
Sb nya mudah...tak nak bg enjin anda meletup sb
penjanaan tiada kawalan.
Power ke dah buat mcm ni...Power la dari std tadi...Meter
naik berapa???
Mesti la lebih dari apa yg ada pada std...bt dulu baru tau
Lain2 nak tambah...sila kan jika ada idea yg baik2...
lain pomen
lain cara... ini std shj..leh la up meter korang...
Spoket ratio...
Spoket ratio pula apa yang sesuai utk lc std...
ikut kesesuaian berat badan anda...senang jer
rasa..
kalo gear 4 mcm gear 3 tu...maknanya kena turun lg mata belakang...
Contoh 39 turun 38...mcm tu la... dpn kebiasaannya xpyh
tukar utk lc std baik v1 atau v2 5s...
Spoket belakang/depan = ratio (belakang bahagi depan)
Contoh :
16 35 = 2.19
16 36 = 2.25
16 37 = 2.31
15 35 = 2.33
16 38 = 2.38
15 36 = 2.4
16 39 = 2.44
15 37 = 2.47
Cdi
Cdi std anda boleh menjana sehingga 8000 rpm...
kalo nk
tukar pakai Brt dual band pun ok dah...
Porting head utk layan std... ni ramai xpernah buat atau
mungkin ada yg tahu... porting bahagian
minyak Dan
asap sedikit ikut spec std...mcm mana tu..(kaedah rahsia)..hehehe..
nak bayar la.. penat fikir wooo...
Minyak hitam tolong la jaga...sb kata pakai 4t...
5 tahun leh tahan connecting rod mtr std ni...
Suggestion minyak hitam 10w/40 utk motor std...
tukar la
setiap 1500km ikut meter kat mtr tu...
Spec ni utk kegunaan harian/Hiway use/Town use...
Bukan Track
Use...Standart itu indah katanya.
Bro yg cabut wayar pink tuu mcm ne?try bgy detail skit....
ReplyDeleteKalo fz150 bole main cabut wire jgk ke nk buang cut off?
ReplyDeleteKalo fz150 bole main cabut wire jgk ke nk buang cut off?
ReplyDeleteAs salam...boleh mintak dietail pasal buang cut cdi stndrt
ReplyDeleteBro nk tnya skit moto lc saya blh dikategorikn modifimasi exstreme .. Spec saya 65mm , head std porting spring valve @ camshaft jenama cms t2 , carb nsr 28 , ekzos open 32mm , jetrod 3mm , bearing engine skf c3 , gearbox 4 (21T) , spring/plate racing , cdi brt .. Spoket saiz (27/15) ... Untuk perlumbaan jarak dekat moto xde masalah .. Tetapi untk perjalanan jauh mesin agak sukar untk mndapat topspeed .. Ada msa knocking ..
ReplyDeleteBro CR tuk main hiway brp yg ok
ReplyDeleteBenelli rfs LE ,bagaimana utk buang cutoff Dan berapa upah utk buang cutoff standard, jenis deplhi. MT 05.2
ReplyDelete