Friday, June 6, 2014

Bab 2 - 4T OiL

Sebelum meneruskan bab2 modi...
Apa kata ambil dahulu pengetahuan pasal 4T oil...
Banyak gak ilmu nya ni...
Ada jenis... 10w/40...15w/40...10w/50...10w/60...
15w/50...20w/50
(W) WINTER atau tahap likat sejuk...40/50 adalah tahap kelikatan minyak.
Ada Sintetik, Additive, Mineral...Apa benda ni...

Sintetik - 
Minyak bukan dari galian yang diproses menjadi produk. (New Proses) sebaliknya minyak yg diproses (Dicampur) menjadikan produk bukan original dari galian.
Sesuai utk enjin motor dan kereta.
Additive - 
Campuran yg menguatkan lagi ikatan molekul minyak.
Mineral - Jenis minyak galian yg diproses menjadi produk (Original) yang tiada campuran additive yg lain bermakna ia adalah hanya minyak hitam shj (High Kalsium).
Kenapa pentingnya menjaga minyak hitam ini terutama mtr LC yg dah pakai Big Bore 60mm keatas....
Kerana ia adalah satu2 nya pelincir utk semua komponen enjin sehingga la ke bahagian Head  yg terdapat beberapa part yg amat penting dlm menjana kuasa HP motor itu tadi...
Utk mtr std... guna 10w/40 ok dah...jgn pakai likat sgt...berat...800ml
Utk motor std modi...guna 15w/50 atau 20w/50...sb big bore ni kuat makan minyak hitam...bg dia likat skit...dan penjanaan 10-12k rpm...1000ml
Utk motor2 jekrod paling baik guna 20w/50...ini spec otr la...biar likat sikit sb kuasa tinggi mtr2 mcm ni...1000ml
Spesifikasi & Pengiktirafan -
API - American Petrolium Industri
SAE - Specification Automotive Engineering
SE - Specification Europe
SJ - Specification Japan
SG - Specification Germany
Dan macam2 lagi peringkat dan level yg ada pada proses minyak hitam.

6 comments:

  1. SAE = Society of automotive engineers

    ReplyDelete
  2. Salah taip...asyik amerika jer..haha..tq

    ReplyDelete
  3. bengkel ny kt senawang taman ape...

    ReplyDelete
  4. sy baca blog ny mmg terbaik...nnti senang hantar kt bengkel ny je

    ReplyDelete