Ramai yg suka bab ni kot...
Banyak pecahan gak bab ni...
Std modi bahagian topset dan sampai bahagian enjin pun kira std modi lg...
Amik bahagian topset dulu la...
Banyak pecahan gak bab ni...
Std modi bahagian topset dan sampai bahagian enjin pun kira std modi lg...
Amik bahagian topset dulu la...
Apa yg dikata std modi...
Std modi ni masih lagi menggunakan brg2 std dan ada la campuran brg2 racing tapi dlm keadaan std lagi...cuma up2 sikit2 je...contoh nya kata brg2 mcm brg std tu rupa bentuk masih std bukan custom made...
Std modi ni masih lagi menggunakan brg2 std dan ada la campuran brg2 racing tapi dlm keadaan std lagi...cuma up2 sikit2 je...contoh nya kata brg2 mcm brg std tu rupa bentuk masih std bukan custom made...
Apa barang2 yg selalu ditukar semasa melakukan Top Set ni...
Ada beberapa kaedah mengikut kemampuan sesorang membeli brg la...
Kaedah utk buat std modi...On the road spec...nak pakai race pun boleh.
Blok, Head Porting,Cam,Spring valve, Carburator,Ekzos, cdi
Bab Blok -
Blok ada berbagai-bagai saiz...57mm,60mm,61mm,62mm,63mm dan mm besar2 lagi la...kalo main std modi top set ni rod std disyorkan limited sampai 62mm shj blok diguna..besar2 sgt rod x tahan...Habis tu mcm mana nk pakai blok besar dari 62mm...kena la cari rod yg tahan mcm tkrj, jaguh, belang, dsbnya...jekrod jer...hehehe...nti kita sembang yer bab2 rod ni...
Blok ini juga ada yg iron dan ceramic...ramai lah yg memilih ceramic kerana ketahanan panas lg baik dari iron dan ada juga minat iron kerana boleh rebore balik...blok ceramic kalo calar...buang shj la...
Berapa lama jangka hayat sesebuah blok...boleh la cecah 2 tahun...lps tu piston ring akan longgar...tanda2 piston ring dah longgar dan dah makan...level minyak hitam anda akan menurun dgn cpt...
Pemasangan Piston Ring dan pemasangan piston pada rod sebelum masuk kan blok juga diambil kira...jgn pasang piston terbalik sudah...nti kebabommmm...
Bab Head Porting -
Head Porting ni mcm2 kaedah ada...Apa2 pun porting ikut spec adalah yg terbaikkk...apa tu porting ikut spec...porting ikut spec ni contoh pakai blok saiz berapa dan porting mengikut bukaan yg diperlukan tak terlalu besar tak terlalu kecil...mcm mana nk buat...huhuhu...kena hantar yg pandai buat la...apa yg di perlu porting...lubang minyak dan ekzos serta bahagian pembakaran di permukaan head...knp perlu porting head ini...sb bagi ia lebih bukaan utk menjana Hp motor anda...
Ada juga yg menukar head std ini ke Big Valve contoh Big Valve 19/22,20/22,22/24 dan besar2 lagi...Knp tukar big valve ni...haaaa...lagi power la HP dan pembakaran..org negeri 9 cakap bg ongap cukup...nk terang kan detail...panjang nak taip...hehehe...Ok...mcm pakai blok 62mm saiz big valve apa yg sesuai...19/22 dah terbaik dan boleh pakai 19/22 ini sehingga blok 65mm...kena porting x bila pakai bigvalve ni...porting la...lagi baik...
Bab Cam @ Camshaft -
Cam @ Camshaft ni mcm2 ada...Ada yg Oem cam,custom atau high cam...Apa tu Oem...Oem ni cam std...custom cam yg bersifat tp power...high cam yg banyak digunakan utk pickup yg lebih dan kecepatan bukaan valve...Banyak la Cam aftermarket yg dijual dipasaran seperti Cam Cms, uma, faito, x1r, popeye, dan mcm2 la...mcm mana nk kenal cam tu high cam...mmg kena tanya pakar la...Cam ini selalu nya ditengok pada degree, bukaan...sebaik-baiknya nak memilih cam utk spec2 mtr diukur dan disukat menggunakan alat2 degree dial cam dsbnya...bukan x nk terang kan pasal cam ni detail2...sb ia satu power yg memainkan peranan dlm menjana kepoweran mtr anda...so abaikan knp sikit sgt terang pasal cam ni...Dlm Malaysia ni x berapa ramai yg pandai baca cam degree..kalo ada pun diorang susah utk melepaskan ilmu2 ini...kerana...hehehe...Ada lg bab cam ni...iaitu cam custom...ha tu nti2 la terang kan dlm satu bab mengenai cam jer...insyaallah akan dikupas lebih detail...bukan nk sorok2...tp banyak rahsia la...hahaha
Bab Spring Valve -
Spring valve ni memainkan peranan juga...terutama bila nk main rpm atas 10k rpm...Macam2 jenama juga ada dijual...jika nak pakai jgn terlalu keras atau terlalu lembut...pemilihan spring valve yg baik akan mendapat performance yg baik juga...mcm mana nk buka pasang spring valve ni...ambil hammer dan box 12 ketuk...nti dia kan tercabut...nak pasang...ambil T10 dan kain tekan jer...pastikan sv ni betul kedudukannya...cuba tgk pada sv tu...ada yg rapat dan ada yg jarang...mana kat atas dan mana kat bwh...yg rapat kat bhgian bawah...ada yg sv ni patah...mgkin quality tak baik atau salah cara pasang...lps adjust la clearance tepet...sebaik-baiknya guna lah filler gauge...ukuran 5/10...10/15...15/20 in/out...apa tu in/out...in valve minyak out valve ekzos...jgn ketat sgt nti mtr x leh start...hehehe...dan top speed pun x best...jadi pandai2 la bt clearance tu...
Bab Karburator @ Carb -
Carb ni ada mcm2 jenis juga yg boleh dipakai...yg bestnya LC135 ni bila dimodi boleh pakai Carb2 2t...dan lagi laju la ia dari 2t dijalanan...aummmm...
Jenis2 carb favourite yg digunakan oleh kaki2 modi ni...Tzm, Rxz,Uma, Pwk, TM Mikuni, Keihin, DLL...Banyak wooo...
Saiz2 carb juga main peranan pada kaki2 modi ni...ada yg 24mm,26mm,28mm,30mm,32mm,34mm dan besar2 lagi la mm nya...
Apa yg perlu di set pada carb ni...Apabila kita telah menukar bore2(blok) besar dari saiz std dan menggunakan carb2 yg dipilih...saiz minjet yg sesuai ada lah diperlukan...salah set...kebabom...Minyak x cukup calar balar blok...minyak lebih membobok plak motor bwk pun x sedap...yg best bila dpt set cun...bwk mtr smooth jer...apa lagi nak set...iaitu pilot jet...pilot jet yg dipilih mengikut tahap kuasa yg kita mahukan...kalo pilot jet besar lebih kpd pickup dan pilot jet kecil lebih kpd topspeed...dan utk mengimbang kan tahap setting carb ini takuk jarum carb juga main peranan...leh ubah atas bwh dsbnya...ikut la setting kita mcm mana...jika minyak lebih dan setting minjet dan pilot jet dah mmg itu kita mahukan...boleh letak pada takuk jarum bahagian atas...jika minyak kurang boleh la letak bahagian takuk bawah...sebaik2 nya cari setting jarum takuk tengah...lps dah dapat minjet dan pilot jet...setting bukaan angin pada carb...ada skru yg boleh laras dibahagian carb itu utk setting bukaan angin...jadi laras la mengikut respon enjin...ada yg buka 1.1/2...ada yg buka 2 dsbnya ikut respon yg dimahukan...mcm mana nk tahu...pulas suku trotel dan tutup skru angin itu sehingga hbs dan buka balik ikut pusingan setengah demi setengah...nak lebih baik serah kan pada yg pakar set carb...adjust timing juga diperlukan utk timing mtr anda dlm keadaan sempurna...akhir sekali...boleh lah kita tgk setting kita ok ke tak pada bahagian plug...kalo ok pembakarannya..plug akan berwarna perang keputihan...jika minyak lebih plug akan lebam atau hitam...jika minyak kurang plug putih seperti tidak terbakar...jika karbon tinggi akan ada karbon yg hitam banyak pada plug anda...selamat mencuba...hehehe...
Bab Ekzos -
Pemilihan ekzos apabila kita dah modi motor juga amat memainkan peranan...banyak juga jenis2 ekzos yg dibina ada di pasaran...JPJ Malaysia x ganggu penjual hanya menyaman Pengguna (Tak Adil)...Sebenarnya ekzos2 modi ini digunakan didalm perlumbaan trek...tetapi ramai la yg guna dijalanan biasa....
Ekzos ni ada 2 jenis digunakan...Standart Modi (Ekzos Std yg dimodi mengikut spec modi) dan Ekzos Open yg di buat mengikut spec juga...bunyi nya aummmm...boleh pecah gegendang telinga...hehehe
Bab Cdi -
Bila semua dah settle bab std modi ni last sekali baru la pemilihan cdi...
Mcm2 jenama cdi ada dijual...Brt, Uma,ApI, DLL...Pastikan Yg Ori Baru Beli.
Sampai disini shj sikit2 pasal std modi bahagian topset...nak lebih detail dan lebih dgn kata2 mekanikal...sila dtg ke bengkel kami hantar mtr buat yer brader2 semua.Sambungan std modi di Bab Bahagian Enjin Pula....Tguuuu
Maaf Bro bertanya Dalam Forum t135 kalau rebore blog standard yang diasil nie akan timbul banyak kompilasi betul ke?
ReplyDeletekami sudah buat ..tiada masalah..
DeleteSalam admin, apa nama kedai bengkel? Ada masa boleh survey sana
Deleteassalamualaikum bro . kalau 135lc std cuma tukar cdi racing jer. tp pakai carb uma 32mm bleh ke? kalau boleh . ape setting yg cun utk mj/pj ekk . sbb skang saye pakai mj 130 . asap kluar skit ..
ReplyDeleteCarb 32 besar sangat tu untuk standard.. 28 dh cun.. 32 bobok motor..
Deletesalam bro, nk tnya sikit, sye pakai blok saiz 62mm, head porting 19/21, cam uma, carb sp.. skrg persoalan, mse bawak 2 og bila dah gear 4 pick up ada sikit tpi top mcm x nak pergi. dh set spoket 15-34, lgi 1, bila dh habis rem nk berhentikan moto, moto mcam nak jalan je, mcm semput, bub bub.. tlong masalah sye nii...
ReplyDeleteTry setting balik carb...test tukar pilot..atau mungkin ada kebocoran pd penyambung carb
DeleteGear 123 jgn tarik sgt smpai mengerang. Moto akan mcm nak jln je apabila kita bhenti. Mto kwnpun mcm tu. X tahu apa mslh. Sya ketatkan sikit clutch bru kurang sikit mslh bhenti tp moto mcm nak jln je.
Deletesalam bro , spec lc sye : bru psg blok fz , pakai ekzos apido , spoket 1535 , yg laen semua tk sentuh ( stndrd ) . top pon dpt 130++ .. cmne lg nk bg dpt 14+ ke 15+
ReplyDeleteTukar carb,cam,cdi bru rasa
DeletePiston pkai yg fz punya ka? Yg after market ?
DeletePiston pkai yg fz punya ka? Yg after market ?
Deletecdi x tukar ke haha
DeleteTukar cdi bro, lepaskan cutoff dia
DeleteSlm bos sya nk taye kli sya pakai block fz carb v1 polit dan mejet saiz berapo ye bos
DeleteSalam bro, saya baru tukar kepada block62 taikom, carb keihin, exzos standard cutting cj ipoh, cam cms, cdi standard. Adakah cdi standard tu menghalang saya dari dpt top speed yg sepatutnya?
ReplyDeletebro block taikom tu aloi ke? bape lama guna? Kuat lenjan tak?
Deletecdi kne tukar ada cut off..klau nak cun beli lepas aftermarket..saya pakai ikk boleh tahan jugk la
Deletemesti la, cdi standard ada cut off bang. tukar cdi ok
Deletesalam bro , spec motor saya ceramic racing block ikk size 62 , carb rxz , faito hicam , cdi racing brt , ekzos saya operate sikit ,head standard , bole smpai 180+ ja , pastu haritu berasap sikit lepas turun highway , member cakap block calar sikit tapi saya rasa mcm valve seal nya bocor . patut saya rebore balik block nya atau saya polish bagi hilang calar nya saja ? apa pendapat boss tentang specs saya dan adakah saya patut tuka valve set kpd 19/22 dan porting head
ReplyDeleteberasap tak semestinya blok calar, maybe coolent yg problem samada gasket bocor or coolent tendang. apa2 kene check bukak, head bengkok pun boleh jadi maybe head blok kene skim. Untuk tuka head tu tak perlu kot, maaf sekiranya salah. baby lagi dalam dunia mody. refer dekat pomen dulu
Deletekedai kat mana bro..brapa range harga klau modi smua brg2 diatas tu?
ReplyDeleteSy nye. Ceramic 62mm x1r blok.. Hicam uma. Spring valve uma. Cdi yamaha ori thailand. Setakat ni bole pi 170 km/j meter kereta. .. Yg xbest nye bunyi dy makin bising kebelakangan ni.. Baru tukar blok 6 bulan yg lalu...
ReplyDeletebro.. nak tny klo blok 62mm xboleh pakai carb std lg ke? klo guna jugak apa kesan dia?
DeleteMnyak x support , jd semput2
Deleterod ada usik x bro?klau pakai standard lenjan je x boleh gak
DeleteBos kalu block 63 carb tzm berapa mj dan pj dia ye.. Macam mana nk tngk kalau mj dan pj tu dh sssuai
ReplyDeletePj25/27.5 mj190
DeleteKalau spec 63 head standard porting cabreta tzm bpe pj ngn monkey yee
DeleteMohon pencerahan tuan.. Nk tahu macam mana nk tngk mj dan pj tu dh sesuai
ReplyDeletesalam bro saya bru tukar blok taikom 60mm hicam uma , cdi brt , ekzos cj ipoh 28mm , spoket 16-36..tapi... top speed sampai 170kmj je .. time tengah top speed enjin mcm mintak gear lagi .. ade apa apa penyelesaian tak? saya pakai carb standert je set main jet 130 pilot asal ..
ReplyDeleteKalau motor lc135 SS, gear memang sampai gear 4 jer..tukar sporket ratio..kecilkan sporket belakang atau besarkan sporket depan.. carburator std limit sampai block 60mm shj..pakai yang carburator LC V1 punya..baru syok..
DeleteThis comment has been removed by the author.
Deletesaya ingin membuat spec MB PERFORMER SEMUA BRG MB CUMA CABR DGN KOIL API JE SAYA NK PKAI UMAR BOLE KE?
ReplyDeleteBoleh tpi ikut pd setting masing2
DeleteBro nak tanya..saya nak pasang blok FZ 57..high camshaft..karburetor RXZ..lain standard..ada rasa perbezaan dari asal tak?
ReplyDeleteSpec 62 sy susah nak start.. Tak boleh pakai starter... Pastu bila jln jauh/lama bila berenti susah nk start mcm 2-3 hari tak start.. Aduh pening
ReplyDeletecarb service balik.. setting x betul
DeleteSetting tak betul ??
DeleteSalam bos kalau pakai cam racing exzos kuat ade efek enjin rosak takk #newbiss
ReplyDeleteSalam. Masalah motor saya saya plug sgt kering. Spec 62, low cam, cdi powermax, ekzos GL Racing cutting std, cumanya carb masih std v2. plug kering bila guna mj 115, bila tukar mj 125 motor jadi mcm ade cutoff pulak bila high rem semput. minta tgl ape yg perlu buat sementara belum ada modal utk rukar carb. tq
ReplyDeleteBlock 62 pakai carb 28 @ 30mm..air filter tukar..
Deleteklau boleh jgn pakai cdi powermax..cepat kong
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSalam bro .. Wave125s saya = carb125zr headstndrd , block57 , ekzos cutting stndrd , Cdi stndrd ( Head kena tukar atau ubah big valve dan cdi?) .. Nak set otr dan pakai race
ReplyDeleteKlu pki superhead uma 22/25 dan blok 62mm ok ke
ReplyDeleteSelalunya orang pkai saiz 25/31....
DeleteSalam bos nak tnya.. Saya head 19/22 block 63.5 cam uma r1 carb nsr.. Time pickup ok cuma gear 4 topspeed jadi lepem(slow) xnk go .. Carb da set mj pj spoket pun dah set . Still lepem gear 4
ReplyDeletesama lh kite..huhuhu..top speed xde bila gear 4
DeleteTukar gearbox pakai mata 21(racing)
Deleteklau msuk block 62 kt lc v2 kene korek kawah ke? maaf la bertanya, baru berkecimpung dngn dunia moto
ReplyDeleteSalam bos..klau lc pkai block 63 tuka rod ikk ok ke?..
ReplyDeleteBlock 65 head 22/24 highcam 6.8mm carb tzm mj pj yang yang sesuai
ReplyDeleteSalam bro
ReplyDeleteMotu wave topspeed dia trik blk
Blok 57
Che plug ada karbon ja kat pala ngn tepi
Nk kacau mj ka pj
Block baru mmg kena pantang ehh klau tukar?
ReplyDelete1 bulan pantang seelok eloknya..bawak la 8o ok dah
DeleteBro , modal kurang kurang berapa ye ? Maaf baru belajar 🙈
ReplyDeletestandby kn dlm $1500
DeleteSalam bos klu pakai low cam menjet pilot kena besarkan atau kecik?
ReplyDeleteboss, klau lc 4 speed tak perlu tukar rod kha boss klau sya pakai block 63 mm ?
ReplyDeleteKena tukar
DeleteKlau standart modi pakai ekzos stardant blh ker ?? Takut menimbulkan masalah plk klau pakai stardant ekzos
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalamualaikum tumpang tnye lc sy spec 62 carb uma 28mm mj pj brp yee?
ReplyDeleteassalamaulaikum..tumpang tanye..saya dh modi dh moto LC v3 4s saya pada spec 63mm modi standart..tpi yg pelik nye gear 4 saya xde top speed..bole dpt dlm 145km/h -150km/h..lepastu bila hujung tu bunyi mengerang mintak gear lgi..padahal spocket saya dh 15/32..bila call pomen..pomen ckp kene turunkn lgi spocket..gear 1,2,3 mmg saya puas hati..gear 3 sampai 120km/h bru mintak gear 4..then msk gear 4 mmg xde top speed..pegi pomen..pomen tukar minjet saiz 120..sebelum ni saiz..carb jenis nsr arata 28mm..tlg saya mcm mne nk selesaikan masalah ni??saya dh pening abis dh ni..dh 3 kali pegi bengkel tu..sama jugak...hahahha..mcm mne tu ye??
ReplyDeleteBoss Kalau Motor Full Trottle Dia Semput Gear 1 Tak Boleh Lebih 30Km / Gear 2 Tak boleh Lebih 50km / gear 3 / 4 stay knp ye mcm tu ��
ReplyDeleteSlam boss nk tnye ckit pasal moto...spec 63... haid std.. highcam uma r2...carb saiz brpe nk kne pkai
ReplyDeleteBro kalau spec 62 cab NSR pastu guna eksos standert jee..jadi apa apa kesan tak kat enjin ,block,?ke ape??
ReplyDeleteBro kalau spec 62 cab NSR pastu guna eksos standert jee...jadi apa apa kesan tak kat enjin,block,,??ke ape camana??
ReplyDeleteSend no fon/location
ReplyDeleteBos..tumpang tanya..klau spec blok 63..head 19/22..cam brand CMS stage berapa yg sesuai?? T1 T2 @ T3
ReplyDeletecam cms t2.lps tu g dial cam
DeleteBoss nak tnye klu block 62mm bole ker pakai head 22/25
ReplyDeleteBoss.. Nk tanya block 62 boleh pakai exzos 28 mm?
ReplyDeleteAs salam..bro saya ada 1 buah jentera wave125s..moto tu nak buat ada pickup n topspeed..apa yg perlu buat atau tukar??boleh bg cadangan
ReplyDeleteboss..mtor sy spec 62mm carb rxz mili cdi brt cam head sv semua std..spoket 15-35 dpt pegi 140kmh je..lc5s v3..mj pj x tukar pun..beli carb terus pasang..x reti set mj pj ni..apa nasihat boss utk naikkn topspeed ni
ReplyDeletemj pj tanya pomen ja . ekzos takkan tak tukar?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBoss kalau block size 62mm sesuai tak pakai carburator size 32mm iaitu carburator taikom pwk 32mm
ReplyDeleteAssalamualaikum kalau pakai blok 60 head tak porting boleh ka?
ReplyDeleteBlok 63mm head ap sesuai
ReplyDeleteBlock 63 klau pakai head yg sesuai boss
ReplyDeleteTuan block 62 blh buat main jauh tak?? Hrap tuan bls komen sya
ReplyDeleteBos kalau sye pakai block 63 head standard boleh ke
ReplyDeleteKalau rumah enjin std block 65 lepas masuk tak
ReplyDeleteKedai dkat mna
ReplyDeleteSalam saya tukar block 62mm shark racing lc135,starting gear1,2,3 memang kuat pickup,cuma long distance gear 4 dari 100kmh sehingga 130kmh shja..saya pakai cdi orenge thailand,curburetor rxz mili 26mm, tpi bila top speed 130kmh jer.. adakah penyebab tiada high cam atau pun cdi orange thailand ni masih cut rpm
ReplyDeleteBoss Klau msuk blok 57,pastu cam standart bole ke....xde jadi masalah ke
ReplyDeleteAssalamualaikum...boss..sy pakai lc135 v1...KLU sy pakai blok spec 65mm...heat STD .tapi poting ..card standand ...ngam atau tidak
ReplyDeleteAsalamualaikum boss tumpang kalau blok 65 pakai head 22/25 ngam tak tanpa jackkan rod
ReplyDeleteklau head kriss ori dpt masuk cam racing ke?or modi cam ori je
ReplyDeleteBos nk tya skit, boleh x klau pakai blok 62, masuk dgn head 22/25, untuk y15
ReplyDeleteboss klu pakai spec 63,road kne tukar ke?atau masih boleh pakai rod std
ReplyDeletenak bagi lc ekzos letup2 mcm mana? hahahaha
ReplyDeleteEkzos letup ii tu masalah antara manifold dengan lobang ekzos pada head ada ruang angin keluar
DeleteBro sy nk guna block pitstop size 63 head pitstop 22/19, high cam yypang, cab OKO PWK size 28,CDI BRT,utk 5speed okay tak? 😅
ReplyDeleteSalam bro nak tanye klau head 25724 pisto 65 carb pwk size 30 spoket belakang 30 depan 14 rod ikk top speed 180 tapi mintak gear lagi mcm mne nak buat
ReplyDeleteSalam bro nak tanye klau head 25724 pisto 65 carb pwk size 30 spoket belakang 30 depan 14 rod ikk top speed 180 tapi mintak gear lagi mcm mne nak buat
ReplyDeletesalam bro...tumpang tnya skit...lc sy spec 57.. block espada cramic,cams cms t1, carb nsr 28mm,head std porting exzos kozi 28mm...klaw nak up spec 62@63..apa brng perlu bli bos??
ReplyDeleteBoss blok spec 63, head 20/23, carb nsr 28mm, exhaust 28mm ada ok ka bos
ReplyDelete63 biasanya pakai ekzos open 32 mm
DeleteAs-salam semua.. LC V4 sy guna block ori FZ.. pakai piston semi dome.. ada masalah tak guna block diasil dgn piston ceramic tu?.. org ckp kene jaga pantang.. apa pantang larang dia tu agaknya?.. tq bossku²
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteBos nk tnye saya fullspec 63 head 20/23 carb redleo 32mm mj ngan pj ape yg sesuai?
ReplyDeleteBos klau spec 62...head 1922 x porting motor boleh pegi ke...budak ii bru belajar☺
ReplyDeleteEh mana boleh..spec besar tetiba head std habisla🤣
DeleteAsalamualaikum..tnya bole,moto da spec 62mm..head porting,cdi bpr,carb32..tpi ekzos std.. Bole daily use ke spec sya?
ReplyDeleteDaily use tu boleh tapi ekzos kena manifold besar macam 28 atau 32
DeleteSalam bang..nak tanya kalau spec 57,cdi racing, high cam, carb ts 125, no jetrod, coil plug racing..ekzos gl 28 mm boleh masuk ke bang?
ReplyDeleteHi boss, moto modenas CT100 blok standard tukar pgi blok wave125 sama high cam. Lepas pasang ada bunyi ketukan. Kenapa ya? Sy upgrade kat kedai moto.
ReplyDeleteSalam boss kalau sy lc 135 v2 standard tukar blok fz saja ada effect apa2 ke pada enjin motor..
ReplyDeleterasanya takde , sebab yg disentuh bahagian atas moto (topset) dan bukan pada bawah engine , jika tukar blok sahaja maybe topspeed naik sikit dan akan rasa pickup sikit , tapi seeloknya tukar carb 26mm atau 28mm , cdi racing yang penting jgn beli yg local , cam cms t1 , esr1 , fz dan lain lain , kalau nak lebih sedap atau lebih top speed lagi piston tukar dome atau semi dome lepas tukar springvalve , grindvalve head 19/22 , ekzos 28mm selebihnya ikut cara pomen masing masing sbab lain pomen lain resepinya
DeleteKalau untuk dash 125fi v4 spec apa yg padu ya?dan boley suggestkn brg ² racing yg perlu digunakan?
ReplyDeletesalam kwan ² blogger sekalian..nak tanya kalau motor standart tapi nak pakai blok besar mcm blok size 60 mm
ReplyDeletetapi x porting tak tukar thrrttle body bole ke?
Helo bos sy nk buat balik moto sy..sy rse nk kne overhaul balik lc135 v2 Es..sbb laju nk smpi 100 pun berat..agak² brapa bajet buat bgi cntik blik trmsuk coverset luar dalam, sit,side mirror,spocket,arm,fog,fork,monoshock,lampu led kecik tu
ReplyDeleteSaiz Spring valve ape yg sesuai untuk spec 63 head 20/23
ReplyDeleteSalam bro. Motor kris sye spec 65mm jetrod dan setting utk long. Dr segi pnjagaan minyak enjin n filter tetap maintain. Nk tny dari segi pnjgaan enjin utk long term. Sebaiknya klu lenjan nk lock trotle max bopa km? Dan utk maintain speed ats hiway sebaiknya bopa km?
ReplyDelete