Sambungan dari Std modi bahagian topset yg dimodi hanya bahagian atas enjin...Kali ini akan kebahagian enjin bawah pula...
Modi bahagian enjin bawah yg belum turun enjin lagi...Bahagian kanan kiri enjin yg boleh dimodi utk menambahkan Pickup dan kelajuan...
Bahagian sebelah magnet - Lay Magnet dan adjust pulser...yg selalu di modi oleh kaki2 modi.
Bahagian Clutch - Menukar Spring Clutch yg keras sedikit dan ada yg menukar mangkuk clutch 5 spring Uma dan 6 spring.
Kedua-dua bahagian ini tadi di modi utk menambahkan lagi pickup utk motor anda.
Ada lagi la teknikal2 yg boleh dimodi di bahagian Clutch ini...Boleh hantar ke bengkel kami utk mendapatkannya.
Turun enjin dan buka utk di modi -
Bab ini selalunya ramai yg menunggu bila rod dah goyang baru nak turun enjin dan sekali gus baru modi part2 yg diperlukan.Ada gak yg baru kluar motor kat kedai terus nak modi sehingga bahagian enjin ni...diorang ni mmg kaki modi sejati namanya...hehehe
Dalam bahagian enjin bawah/tengah hanya ada Crankshaft, Rod,gearbox dan bearing shj...
Apa yg hendak dimodi...
Crankshaft -
Crankshaft ini utk menghasil kan kuasa torque...Std LC stroke 58.7...ber macam-macam cara juga kaedah modi dilakukan...
Ada yg bt crank balut, crank tanam & Jekrod...Semua itu utk menghasil kan kuasa torque maximum...
Apa bila seseorang telah jekrod motor nya...kiraan stroke akan berubah dari std...
Contoh : 58.7 + 4mm
Apa crank tanam dan crank balut tu...nti2 la kupas kat bahagian Crankshaft shj.
Rod -
Ada yg menukar rod std ke jenis2 rod lain utk memakai blok2 bersaiz besar...seperti rod jaguh, belang dan suzuki smash, klx150 dsbnya...
Gearbox -
Ada yg menukar gearbox kpd gear box lain iaitu menukar gigi2 gearbox...ada yg menukar hanya gigi 1,2,4 shj dan ada yg menukar 1 set terus...Utk sprint ada yg pakai gigi 4 20T dan hiway 21T std 22T utk LC 4s...ini hanya bab tukar2 part shj...ada modi lagi bab gearbox ni stage by stage...Boleh kunjungi bengkel kami.
Utk 5s...Ada yg menukar Bahagian gearbox gigi 5 shj dan ada yg menukar 1,2,5 dan yg terbaru keluaran 6 speed gearbox...
Bearing -
Bermacam-macam jenis bearing yg ada utk crankshaft dan gearbox ini...C3, C4 & C5...Selalunya ramai yg menggunakan bearing C3...Ada juga yg menggunakan bearing fiber utk bahagian enjin mereka...semua ini utk meningkatkan lagi tahap kuasa modifikasi pada bahagian enjin motor...Apa itu C3, C4, C5...Nti masuk bab2 bearing shj.
Sekian bab Std modi.
Gear box 1set brp..
ReplyDeletesalam . boleh tahu lokasi bengkel tuan di mana . terima kasih
ReplyDeleten032 lorong taman perniagaan 1/3 senawang n9
DeletePomen raziq kee ??
DeleteNama page facebook ape bro ?
ReplyDelete